Strategi for Tempi 2017-2020
1. Formål
Tempi har til formål at bidrage til at udvikle, styrke og understøtte det musikalske genreområde ‘folk og world samt de beslægtede genrer’. Endvidere er det organisationens formål at udbrede kendskab til og forståelse for genre-områderne, samt at medvirke til at fremme musiklivet i Danmark og dansk musik i udlandet.
Når der i det følgende refereres til genrerne folk, world og beslægtede genrer som ét samlet genreområde, skal det forstås som det samlede faglige område, Tempi arbejder med. Tempi beskæftiger sig altså med ét genreområde, der består af mange genrer og subgenrer.
2. Rammevilkår
Tempi er omfattet af det formål og den vision, som Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik har fastsat for genreorganisationerne for 2017-2020.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musiks vision
Genreorganisationerne skal være netværksbaserede musikalske og dynamiske kraftcentre, som hver for sig og i fællesskab fremmer et rigt og mangfoldigt musikliv af høj kunstnerisk kvalitet i hele Danmark og for dansk musik i udlandet.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musiks formål
Genreorganisationerne skal i fællesskab og hver for sig bidrage til at styrke og udvikle musiklivet i Danmark og dansk musik i udlandet inden for de rytmiske musikgenrer og den nye kunstmusik. Dette sker fra 2017 gennem varetagelse af tre hovedopgaver; (1) rådgivnings-, informations- og netværksvirksomhed, (2) projektvirksomhed og (3) tilskudsvirksomhed. Genreorganisationerne kan desuden, efter forudgående aftale med Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, varetage (4) indtægtsdækket virksomhed, i det omfang at det er naturlige udløbere af organisationens almindelige virksomhed.
3. Vision for Tempi
Et rigt og mangfoldigt kulturudbud og et spirende musikalsk vækstlag kan være med til at styrke sammenhængskraften i samfundet og er fordrende for nytænkning og kreativitet. I en digitaliseret og forbundet tidsalder er vi mennesker tættere på hinanden på tværs af kulturer end nogensinde før, og det er vigtigt både at have kendskab til vores rødder og vores medmennesker.
Musik er inviterende, universel og bringer mennesker sammen på tværs af traditioner, historie, kultur og nationalitet. Musik bygger bro mellem fortid og nutid og inviterer os på legende vis med videre ud i fremtiden.
Folk, world og deres beslægtede genrer fortæller musikalske historier om, hvem vi er og tilbyder et blik ud på hele verdens kulturrigdom. De giver os indsigt i vores egen historie og klodens kulturelle mangfoldighed og inspirerer os til at anskue tilværelsen med nye øjne. Det nære og det fjerne. På trods af forskellige musikalske dialekter er musik et universelt sprog, der inkluderende bringer os sammen på tværs af traditioner, historie og landegrænser.
Vision
Tempi ønsker at bidrage til styrkelse af et samfund og et musikliv, der er bevidst om sin herkomst, sine globale muligheder og et kulturliv, hvor borgerne har adgang og lyst til hele historiens, verdens og tilværelsens mangfoldighed og kulturelle rigdom og mod til på samme tid at dyrke sin baggrund, samtiden og at have øjne og ører åbne for fremtiden.
Tempi ønsker på dette grundlag at øge mulighederne for folk, world og beslægtede genrer i Danmark og i udlandet – for musikere, agenter, aktører, spillesteder og den øvrige branche – således at genreområdet når ud til et voksende publikum, som får stadigt bedre oplevelser.
4. Aktuelle muligheder og udfordringer
I det følgende er beskrevet en række væsentlige karakteristika, som er kendetegnende for de opgaver, Tempi står overfor. Disse er bl.a. identificeret gennem en omverdensanalyse foretaget af Tempis sekretariat og bestyrelse i dialog med personer i relevante miljøer.
1. Fællesskaber og værdifulde samværsformer
Kendetegnende for musikken fra Tempis genreområde er ofte de samværsformer, der knytter sig til dem. Musikkens brugere og nydere ønsker interaktion og fællesskabsfølelse i deres møder med musikken. Dette forpligter og skaber muligheder i samarbejdet med spillesteder, festivaler, foreninger o.l.. Det skaber desuden muligheder for tværkunstneriske samarbejder, kommercielle partnerskaber, innovation og en mulighed for at differentiere musikken i samfundet og på markedet.
2. Generelt øget positionering og synlighed af musikken i samfundet
At arbejde med en bedre positionering af genreområdets musik rummer en række konkrete muligheder for at skabe større eksponering af musikken og nå ud til nye brugere og publikum i Danmark og i udlandet. Initiativer rettet mod børneinstitutioner, folkeskolen, musikskoler, biblioteker, spillesteder og lign. rammer brugerne, hvor de færdes og påvirkes i deres hverdag. Derudover kan der med fordel arbejdes med mere utraditionelle eksponeringssteder som lægehuses eller offentlige telefonsvarere, erhvervslivets handelsfremstød i udlandet, indkøbscentre eller TV-programmer – evt. i samarbejde med de øvrige genreorganisationer. Kort sagt initiativer, der med kvalitet og effekt kan bidrage til ny eller øget synlighed og nye måder at fange brugeres opmærksomhed og interesse.
3. Positionering gennem nye live-formater
Musikken fra Tempis genreområde udmærker sig allerede ved at tilbyde borgerne generelt og kulturbrugere specifikt unikke og berigende oplevelser. I en tid, hvor udbuddet af kultur er større end nogensinde, kan en videreudvikling af dette potentiale være en værdifuld egenskab, der kan være med til at positionere musikken fra hele genreområdet.
Der knytter sig i mange tilfælde samvær, bevægelse, historiefortælling og aktualitet til musikken, ligesom den ofte indgår i en historisk, social, kulturel eller samtidsaktuel kontekst. Heri ligger en oplagt mulighed for at skabe innovation og øget formidling gennem nye live-formater og koncertkoncepter.
Heri ligger også en mulighed for et øget samarbejde med spillesteder og festivaler, der ofte har brug for nytænkning og unikke tilbud for at tiltrække og fastholde deres publikum. Samarbejde med musiklivets live-arrangører kan f.eks. være publikumsudvikling gennem nye og eksperimenterende koncertformater.
4. Mangfoldighed, køn, alder og etnicitet
Mangfoldigheden trives godt i Tempis genremiljøer. Det gælder i forhold til etnisk, kulturel og social repræsentation blandt publikum, musikere og arrangører, og for kønsbalance, aldersspredning og demografi i øvrigt. Dette skaber muligheder, der kan komme hele musiklivet og samfundet til gode. F.eks. gennem historiefortælling, tværkulturelle møder, debat og inspirations-arrangementer – både på velkendte og nyskabte formidlingssteder.
5. Nye forbrugsvaner skaber nye positioneringsmuligheder
De musikalske genrer fra Tempis genreområde har trods sin genreforskellighed store musikalske såvel som publikumsmæssige overlap med hinanden, men også med jazz, rock, pop, electronica, klassisk musik og mange andre musikalske udtryk. Musikforbrugere orienterer sig i dag bredt, og det er ofte en blanding af faktorer, der gør musikken attraktiv for den aktuelle, aktive forbruger. F.eks. om musikken er tilgængelig de rigtige steder og præsenteret på den rigtige måde.
Dette skaber nye muligheder for genreområdet i forhold til at positionere sig gennem tilgængelighed og synlighed.
Det vil desuden komme hele musiklivet til gode, at det samlede udbud af musik også på spillesteder og festivaler bliver bredere og mere diverst. Og at ny musik og nye musikoplevelser præsenteres for publikum – både i vante og uvante rammer.
6. Partnerskaber og ekstern finansiering
Kommercielle og strategiske partnerskaber i og uden for musiklivet er en nødvendig forudsætning for at styrke organisationens formål og tilføre ressourcer til arbejdet. Mange af genreområdets tidligere beskrevne egenskaber er attraktive at tilbyde i samarbejder med f.eks. spillesteder, festivaler, musikskoler, folkeskoler, biblioteker, kulturhuse og de øvrige genreorganisationer, men også kommercielle virksomheder, organisationer, interesseorganisationer, fonde og sponsorer, der ønsker at styrke deres CSR-, såvel som deres CCR-profil og/eller at tilbyde kunstnerisk udvikling og unikke oplevelser til deres medarbejdere, medlemmer eller kunder.
7. Medier og synlighed
Eksponering af musikken for nye brugere og nyt publikum er vigtig for musikkens udbredelse og dermed for områdets aktører, da det er med til at sikre kvalitet, udvikling, økonomisk bæredygtighed og øget efterspørgsel. Øget synliggørelse af genrerne gennem en målrettet positioneringsindsats vil være med til at skabe flere muligheder for artister og arrangører, og til at gøre det mere oplevelsesberigende og økonomisk attraktivt for spillesteder, festivaler, medier og andre at præsentere musik fra Tempis genreområde.
8. Organisationens samlede enhed
Tempi er født som en sammenlægning af de to tidligere organisatorisk adskilte genreområder ‘folk’ og ‘world’. I sammenlægningen af de forvaltningsområder ligger udfordringer og muligheder, som udgør et vigtigt fokus for organisationen i dens arbejde og en udfordring for bestyrelse og sekretariat om fremadrettet objektivitet. Især i dens opstart.
Genreområderne har aktører med berigende musikalske opfattelser og syn på kvalitet, autenticitet og værdi. Disse elementer skal samlet indgå i og bidrage til organisationens værdigrundlag, således at der skabes en samlende og forenende fortælling om den nye organisations fornyende og styrkende strategier og mål.
9. Styrkelse af miljøets aktører
De musikere og orkestre, der præsenterer den højeste grad af musikalsk originalitet og kvalitet, og som samtidig besidder eller har tilknyttet de bedste kvalifikationer inden for management, markedsføring og projektledelse, er også dem, der kommer længst ud med deres musik og gør sig bemærket hos det største publikum. Genreområdets kunstnere kan derfor drage stor nytte af supplerende viden om markedsføring, kommunikation, ledelse og andre management-områder. Det gælder både musikere, arrangører og formidlere. Det medfører en stærkere konkurrenceposition for områdets musik og musikere. Med stærkere kompetencer inden for disse felter, kan der skabes nye muligheder og bedre vilkår for musikken.
Kun få musikere og orkestre inden for genreområdet er repræsenteret af agenter, promotere, managere og pladeselskaber. Sådanne funktioner er befordrende for musikere og orkestre, der ønsker at eksponere eller eksportere deres musik. I takt med, at markedet for dansk musik i Danmark og i udlandet er vokset de seneste år, er der imidlertid kommet flere til. Denne tendens vil det være fordelagtigt at fremme og stimulere. Foruden styrkelse af musikere og arrangører ligger der fortsat et potentiale i at tiltrække og styrke originalitet, kvalitet og kommercielle samarbejdspartnere.
10. Traditionsmusik der bruges og fornyes
Genrebetegnelserne folk og world er ikke statiske genrebetegnelser og der er mange måder at forstå, definere og bruge dem på. Fælles for hele Tempis genreområde er tilknytningen til musikalske traditioner og rødder. Danske og nordiske/nordeuropæiske traditioner så vel som traditioner fra hele den øvrige klode. Tradition skal her ikke forstås musealt, men som noget der bruges og fornys med bevidsthed om rødder og oprindelse, og Tempi har i denne sammenhæng øje for de hjemlige musikalske traditioner.
Tradition kommer til udtryk på mange måder i musikken, f.eks. når gamle tekster, viser og melodier fremføres og revitaliseres, gennem brug af traditionelle instrumenter, orkestrering og spilleteknikker eller når man dyrker samspillet mellem musik og andre kunstformer som dans, historiefortælling og ritualer.
Selvom det er de musikalske traditioner og rødder, der binder genreområdet sammen, er fornyelse således et vigtigt fokus i organisationens arbejde. Både musikalsk fornyelse og fornyelse af de måder musikken formidles, præsenteres og iscenesættes. Det er vigtigt, at Tempi rummer hele genreområdets store musikalske spændvidde og favner alle miljøer, delområder og genreopfattelser – og vigtigst af alt, er åben over for den høje musikalske kvalitet, der til stadighed opstår i alle afkroge af genreområdet.
5. Opgaver og resultatmål
Ud fra de skitserede muligheder og udfordringer, har Tempi prioriteret og fastlagt følgende resultatmål. Resultatmålene er beskrevet inden for organisationens tre hovedopgaver, som er fastsat af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, samt mulighed for indtægtsdækket virksomhed:
- Rådgivnings-, netværks- og informationsvirksomhed
- Projektvirksomhed
- Tilskudsvirksomhed
- Indtægtsdækket virksomhed
Resultatmålene nås fortrinsvis gennem 9 metoder:
- Netværksmøder og seminarer
- Internationale fremstød
- Strategiske partnerskaber
- Projekter med regionale spillesteder
- PR-kampagner
- Rådgivning
- Tilskudsvirksomhed
- Udvikling af nye koncertformater
- Øvrige egne arrangementer
Metoderne gennemgås hver for sig i kapitel 6, hvor de kobles med nøgletal og indikatorer for målopfyldelse.
Som et gennemgående strategisk fokus ønsker Tempi så vidt muligt at skabe sammenhæng og synergi mellem alle sine initiativer, projekter og aktiviteter. Et overordnet fokus rettes derfor mod disse to bærende mål for perioden 2017-2020:
- Positionering af genreområdet og
- Styrkelse af genreområdets aktuelle og fremtidige formidlere og aktører
Med positionering af genreområdet forstås målrettet og strategisk placering af projekter, kommunikationsindsatser og musik på steder, hvor det forventes, at man kan få det største udbytte.
Med styrkelse af genreområdets aktuelle og og fremtidige formidlere og aktører forstås styrkelse af deres arbejde og muligheder gennem udvikling af viden, kompetencer og netværk.
Resultatmål og metoderne til at nå disse, som beskrives i det følgende, er så vidt muligt tilpasset enten et eller begge bærende mål.
5.1. Rådgivnings-, informations- og netværks-virksomhed
Resultatmål
5.1.1. Skabe stærke og tydelige fortællinger om dansk folk, world og de beslægtede genrer gennem strategisk positionering.
5.1.2. Styrke områdets aktører gennem information og rådgivning, samt ved at skabe og stimulere værdiskabende samarbejdsrelationer og netværk.
5.1.3. Øge incitamentet for festivaler, regionale og andre spillesteder og andre aktører til at præsentere musik fra genreområdet. Bl.a. ved at assistere musikkens aftagere gennem rådgivning og oplysningsvirksomhed.
5.1.4. Øge eksporten af musik fra genreområdet i udvalgte markeder gennem eksportforberedelse, styrkelse af internationale relationer og opfølgning.
Metoder
- Netværksmøder og seminarer
- Internationale fremstød
- Strategiske partnerskaber
- Projekter med regionale spillesteder
- PR-kampagner
5.2. Projektvirksomhed
Resultatmål
5.2.1. Udbrede kendskabet til genreområdets kvaliteter og anvendelsesmuligheder – kunstneriske såvel som kommercielle.
5.2.2. Styrke genreområdets aktører – musikere såvel som arrangører og andre formidlere.
5.2.3. Styrke og stimulere vækstlagene inden for genreområdet gennem rådgivning, møder, seminarer og i samarbejde med regionale spillesteder.
5.2.4. Øge eksporten af artister fra genreområdet i udvalgte markeder og gennem styrkelse og eksportforberedelse af aktørerne.
5.2.5. Fremme og udbrede genreområdets mangfoldighed til større dele af hverdags-, musik- og kulturlivet.
Metoder
- Netværksmøder og seminarer
- Internationale fremstød
- Projekter med regionale spillesteder
- Udvikling af nye koncertformater
- Strategiske partnerskaber
5.3. Tilskudsvirksomhed
Resultatmål
5.3.1. Øge (eksport og) eksponering af dansk kvalitetsmusik i udvalgte markeder, f.eks. ved at støtte eksportforberedende arbejde, koncerter, netværksaktiviteter, showcases mm.
5.3.2. Øge værdien af tildelte tilskud gennem rådgivning, sparring og dialog med Tempis sekretariat og relevante fagpersoner.
Metoder
- Rådgivning
- Tilskudsvirksomhed
5.4. Indtægtsdækket virksomhed
Indtægtsdækket virksomhed er tænkt ind i Tempis strategi for 2017-2020, som et potentiale der skal holdes åben som en mulighed, der kan udforskes og udvikles gennem perioden.
Resultatmål
5.4.1 Tilføre midler til organisationen, der kan styrke dens arbejde.
6. Nøgletal og indikatorer
I det følgende beskrives nøgletal og indikatorer inddelt efter metode.
6.1. Netværksmøder og seminarer
Møder og seminarer for både områdets egne aktører og relevante aktører udefra benyttes som metoder til at skabe samarbejde, videndeling og styrkelse af alle, der opererer inden for relevante områder.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal afholdte netværks- og dialogmøder | 3 | 4 | 4 | 4 |
Antal fremmødte til afholdte dialog- og netværksmøder | 90 | 120 | 120 | 120 |
Andel af deltagere, der oplever effekt af seminarer | 70% | 80% | 80% | 80% |
Deltagelse i brancherelevante seminarer, SPOT, mv | 5 | 6 | 7 | 8 |
Antal årsmøder | 1 | 1 | 1 | 1 |
Antal fremmødte på årsmøde | 50 | 60 | 70 | 80 |
Antal årlige strategimøder for alle genreorganisationer | 1 | 1 | 1 | 1 |
Antal deltagelser som organisation på udenlandske musikmesser, -seminarer, showcases | 2 | 4 | 5 | 6 |
6.2. Internationale fremstød
Internationale fremstød skal være med til at positionere og brande dansk kvalitetsmusik med formidlings- og eksportpotentiale for relevante musikinteresserede og købere i udvalgte markeder. Dette kan med fordel ske i samarbejde med de øvrige genreorganisationer.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal internationale fremstød | 3 | 4 | 5 | 5 |
Andel af kunstnere som oplever en karrierefremmende effekt af deres deltagelse i Tempis internationale fremstød | 90% | 90% | 90% | 90% |
Antal kunstnere der deltager i internationale fremstød | 24 | 32 | 40 | 40 |
6.3. Strategiske partnerskaber
Opsøgende arbejde og netværkspleje, ift. at skabe og fastholde eksplorative partnerskaber, kan være med til at øge effekten af organisationens arbejde. Herunder også med de øvrige genreorganisationer.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Projekter hvor mangfoldighed indtænkes i procent | 100% | 100% | 100% | 100% |
Projekter med særligt fokus på dansk traditionsmusik | 10% | 10% | 10% | 10% |
Antal større samarbejdspartnere | 8 | 10 | 12 | 14 |
6.4. Projekter med regionale spillesteder
Samarbejdsprojekter med regionale spillesteder er især en mulighed for at hjælpe spillestederne med viden og inspiration til Tempi’s genreområde, for derved at øge interessen for musikken og lave flere og mere velbesøgte arrangementer. Her kan der med fordel også samarbejdes med de øvrige genreorganisationer.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal samarbejdsprojekter med regionale spillesteder | 3 | 5 | 6 | 6 |
Antal regionale spillestedsbookere der modtager ny viden om genreområdet | 9 | 18 | 18 | 18 |
6.5. PR-kampagner
Genreområdet byder på en rigdom af kvalitet, aktualitet, nærvær og gode historier, der ofte passer godt ind i den journalistiske formidling i Danmark og udlandet. Gennem placering af udvalgte historier hos relevante medier kan eksponeringen af områdets musikalske udbud øges.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal større medieomtaler af udvalgte historier, som følge af en PR-indsats | 20 | 25 | 27 | 30 |
6.6. Rådgivning
Rådgivning spiller en central rolle i organisationens arbejde. Både som et middel til styrkelse, og til at indsamle viden og øge værdien af tildelte tilskudsmidler og andre projektsamarbejder.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal personlige møder med aktører. | 50 | 50 | 50 | 50 |
Antal telefonsamtaler med fagligt, rådgivende formål. | 150 | 150 | 150 | 150 |
Antal mailkorrespondancer med fagligt, rådgivende formål. | 250 | 250 | 250 | 250 |
6.7. Tilskudsvirksomhed
Tilskudsvirksomhed er en bunden opgave for genreorganisationerne, herunder også international transportstøtte til danske musikere og orkestre. Det tilstræbes, at organisationens tilskudsvirksomhed i høj grad understøtter den samlede strategi og formål. Der kan f.eks. fortrinsvis søges støtte til rejser og projekter i organisationens kernemarkeder og som imødekommer organisationens gennemgående formål om positionering af genreområdet musik og styrkelse af genreområdet nuværende og fremtidige formidlere og aktører.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Brugertilfredshed med ansøgningsprocessen og rådgivningen blandt tilskudsmodtagere | 75% | 75% | 75% | 75% |
Antal ansøgere/henvendelser pr. år | 500 | 600 | 700 | 800 |
Andel af projekter der understøtter organisationens samlede strategi | 100 % | 100 % | 100 % | 100 % |
6.8. Udvikling af nye koncertformater
Der findes en række særlige muligheder for genreområdet i forhold til at eksperimentere med nye koncertformater. Derfor benyttes udviklingen af disse også som metode til at løse organisationens resultatmål.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal nye koncertformater/eksperimenter | 2 | 3 | 4 | 4 |
Antal kunstnere formidlet via eksperimenterne | 24 | 36 | 48 | 48 |
Antal publikummer ved eksperimenterne | 200 | 300 | 400 | 400 |
6.9. Øvrige egne arrangementer
Med øvrige egne arrangementer, events og tilbud kan der muligvis skabes yderligere finansiering af organisationens aktiviteter, og de kan samtidig fungere som en metode til at øge organisationens netværk uden for musiklivet. Sådanne arrangementer m.v. må ikke bringe Tempi i konkurrence med musikformidlere som Tempi samarbejder med, eller aktører Tempi understøtter.
Nøgletal og indikatorer:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Antal øvrige egne arrangementer | 1 | 2 | 2 | 3 |
Antal partnerskaber | 4 | 4 | 5 | 5 |
Brugertilfredshed | 80 % | 80 % | 80 % | 80 % |
Nyheder og tilbud fra Tempi
Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du vil være sikker på at få nyheder om Tempis projekter, servicetilbud og puljer.